ODKRYJ SKARPĘ

Czy Warszawa leży nad Wisłą czy raczej na Wiślanej Skarpie? Czym Skarpa była dla miasta dawniej, czym jest dzisiaj, a czym mogłaby być dla Ciebie jutro? Jaka jest i gdzie dokładnie przebiega?

Pójdź śladem tych, którzy przez całą niemal Warszawę przespacerowali nie wychodząc z parków i zieleńców. Jak to możliwe? I co spotkali po drodze?

Poznaj miejsca, z których otwierają się dalekie widoki, a sama Skarpa ma nawet dwadzieścia metrów wysokości. Zobacz, co leży na jej koronie, ale również co kryje jej podnóże. Postaraj się też nie zgubić jej tropu tam, gdzie jest niższa i ledwo dostrzegalna w miejskim krajobrazie.

 

skarpa i wisła

 

SPACER PO SKARPIE

W sobotę 3 marca 2012 roku, około godziny 11, wyruszyliśmy spod Cytadeli. Trasa z Żoliborza na Mokotów zajęła nam 6 godzin. Skończyliśmy już po zmierzchu, przy Królikarni. W ten sposób przeszliśmy spory fragment miasta nie wychodząc praktycznie z parków. Jak to możliwe? To proste – trzymaliśmy się krawędzi Skarpy. (fot. Karolina Filip)

 

01_CYTADELA

02_PARK_TRAUGUTTA

03_NOWE_MIASTO

04_STARE_MIASTO

05_MARIENSZTAT

06_PARK_KAZIMIERZOWSKI

07_DYNASY

08_KWARTAŁ_MUZYCZNY

09_PARK_NA_KSIĄŻĘCEM

10_PARK_RYDZA-ŚMIGŁEGO

11_JAZDÓW

12_ŁAZIENKI_KRÓLEWSKIE

13_PARK_MORSKIE_OKO

14_WARSZAWIANKA

15_PARK_ARKADIA

 

ALEJA NA SKARPIE

Jest w Warszawie aleja Na Skarpie. Ma 300 metrów długości. Zaczyna się ślepo przy terenach sejmu, na drugim końcu przechodzi w szlak spacerowy. Nie jest ulicą specjalnie znaną.

A jeszcze przed wojną stanowiła symbol jednej z istotnych koncepcji rozwoju miasta stołecznego. Jej realizacja była gorąco popierana przez prezydenta Stefana Starzyńskiego. Wzdłuż alei, symbolu ciągłości, powstawały wspaniałe założenia, takie jak choćby gmachy Sejmu RP, Muzeum Narodowe, budynki mieszkalne wzdłuż dzisiejszej ulicy Bartoszewicza (dawniej alei Na Skarpie) itd… Aleja wpisała się w plany miasta, o czym świadczy fakt, że w licznych konkursach architektonicznych i urbanistycznych znajdowała zwykle swoje miejsce. Na wystawie zorganizowanej w 1938 roku –  ‚Warszawa wczoraj, dziś i jutro’ – aż dwie makiety poświęcone były obszarowi skarpy i aleja wyraźnie się na nich rysowała.

Koncepcja poprowadzenia na koronie skarpy ciągu komunikacyjnego pochodzi ze „Szkiców wstępnych planu regulacyjnego miasta st. Warszawy” opracowanych w 1916 roku przez Koło Architektów pod kierunkiem Tadeusza Tołwińskiego.

 

mini

 

W planie zarysowuje się także po raz pierwszy idea przeprowadzenia Alei na Skarpie – jako przedłużenie Krakowskiego Przedmieścia. Aleja ta biegłaby od ul.Kopernika, obok Teatru Polskiego, górnym tarasem Skarpy, wiaduktem nad ul. Tamki przez Dynasy, wiaduktem nad ul. Wiejską i przedłużoną Myśliwiecką do projektowanego na Siekierkach parku narodowego. [Teresa Kotaszewicz]

W planach Tołwińskiego Aleja Na Skarpie miała być trasą odciążającą komunikacyjnie Nowy Świat. Nazywana jest arterią. Architekt Andrzej Kiciński zauważa, że wiązano z nią przesadne oczekiwania komunikacyjne. Sam nazywał ją szeroką promenadą.

 

Dzisiaj proponujemy nowe spojrzenie na Skarpę, która przede wszystkim jest niezwykłym fenomenem kulturowym. To właśnie we współpracy leżących na jej szlaku instytucji kultury tkwi potencjał dokonania przemiany funkcjonalno-przestrzennej tego niezwykłego obszaru i ściślejszego zintegrowania go ze strukturą całego miasta.

Zapraszamy do zapoznania się z ideogramem naszego projektu oraz celem i strategią działania.